رژیم تثبیت وزن بعد از کاهش یا افزایش وزن

 

Weight stabilization diet


رژیم تثبیت وزن برای کسانی که در صدد کاهش یا افزایش وزن خود هستند بسیار مهم است. افراد با کمک این رژیم می توانند وزن ثابت خود را برای همیشه نگه دارند و از مزایای سلامتی و شادابی آن بهرمند شوند.

حفظ وزن

عوامل بسیاری هستند که ممکن است بر وزن افراد تاثیر داشته باشند. مهمترین این عوامل ژنتیک، سن و جنسیت است. همچنین سبک زندگی و عادات خانوادگی از جمله موارد دیگری هستند که در این رابطه موثرند. محل زندگی افراد و فرهنگ غذا خوردن و خوابیدن آنها نیز می تواند بر روی وزنشان  تاثیر داشته باشد.

حتی کار یا فعالیت افراد می تواند از جمله موارد تعیین کننده وزن باشد. از این رو برخی از عواملی که در بالا ذکر شد می تواند حفظ وزن سالم را دشوار کند. با این حال با تلاش بیشتر همه افراد می توانند با کمک یک رژیم تثبیت وزن مناسب و یک فعالیت بدنی منظم به وزن ایده آل خود برسند.

آیا کاهش یا افزایش ناگهانی وزن خطرناک است؟

بله، اگر بدون برنامه ریزی قبلی شاهد کاهش یا افزایش وزن باشید، این ممکن است یک علامت خطر باشد. خطراتی مانند ابتلا به اختلالات گوارشی، سرطان یا برخی از بیماری های عصبی.

آیا رژیم تثبیت وزن برای افراد مسن مناسب است؟

بله، این رژیم برای تمام گروه های سنی مناسب است. در واقع با افزایش سن، متابولیسم بدن (نحوه دریافت انرژی بدن از غذا) تغییر می کند. از این رو اغلب افراد مسن باید برای حفظ وزن ایده آل خود یا کالری کمتری مصرف کنند یا فعالیت بیشتری داشته باشند.

بیشتر بخوانید: کالری چیست؟

کاهش ناخواسته وزن

برخی از افراد مسن با افزایش سن اشتهای کمتری پیدا می کنند. برخی دیگر هنگام جویدن یا بلعیدن درد دارند و یا خوردن بعضی از وعده های غذایی را فراموش می کنند. این افراد ممکن است به طور ناخواسته دچار کاهش وزن شوند.

رژیم تثبیت وزن بعد از کاهش وزن

بعد از کاهش وزن اگر خوردن غذاهای سالم و استفاده از یک ورزش منظم را انتخاب کرده باشید راحت تر می توانید وزن خود را ثابت نگه دارید. به خاطر داشته باشید که داشتن وزن مناسب باعث شادابی و سلامت ما می شود.

ارتباط بین دریافت کالری و ورزش

انرژی بدن ما از غذاها و نوشیدنی ها بدست می آید. اگر دریافت و از دست دادن کالری در یک تناسب خوبی قرار بگیرد حفظ وزن ایده آل آسان می شود. از این رو برخی افراد برای کاهش وزن بیشتر ورزش می کنند و یا کالری کمتری مصرف می کنند. برخی دیگر برای افزایش وزن سطح فعالیت خود را کاهش داده و کالری دریافتی را افزایش می دهند.

برای افزایش وزن چه بخورم؟

اگر نگران وزن خود هستید و دوست دارید آنرا تغییر دهید، با کمک یک متخصص تغذیه خوب به وزن دلخواه خود برسید. سپس از موارد زیر برای ثابت نگه داشتن وزن خود استفاده کنید.

-         کالری دریافتی خود را اندازه گیری نمایید.

-         فعالیت بدنی خود را محدود کنید.

-         از غذاهای پر کالری تری مانند کره بادام زمینی استفاده کنید.

-         اگر خیلی زود سیر می شوید وعده های غذایی خود را بیشتر کنید.

-         از تنقلات مفیدی مانند آجیل، پنیر و میوه های خشک استفاده کنید.

-         هیداراته بمانید.

-         برای افزایش اشتها فعال باشید.

-         هر آنچه که می خورید در یک دفترچه یاداشت کنید.

 برای کاهش وزن از کجا شروع کنم؟

اولین قدم برای کاهش وزن یا استفاده از یک رژیم تثبیت وزن مناسب تماس با یک متخصص تغذیه است. متخصصین تغذیه با توجه به سن، جنسیت و فعالیت بدنی شما یک برنامه مخصوص غذایی برایتان در نظر می گیرند. به طور کلی افرادی که به دنبال کاهش وزن و یا تثبیت وزن خود بعد از لاغری هستند بهتر است موارد زیر را رعایت کنند. آنها عبارتند از:

-         محدود کردن کالری دریافتی

-         بیشتر کردن فعالیت بدنی

-         جایگزین کردن غذاهای فرآوری شده با غذاهای سالم و تازه

-         اجتناب از نوشیدن نوشیدنی های شیرین یا گاز دار

-         کنار نگذاشتن ورزش و پیاده روی حتی برای چند هفته

-         یاداشت کردن هر نوع خوراکی مصرفی

رسیدن به تناسب اندام

برای دستیابی به تناسب اندام نیازی به صرف هزینه های زیاد یا بکار گیری مربی شخصی ندارید. در عوض از فعالیت های منظمی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا و یا رقصیدن استفاده کنید. اگر انگیزه خود را برای ادامه ورزش و مصرف غذاهای کم کالری حفظ کنید در دراز مدت به تناسب اندام پایداری دست پیدا می کنید.

منبع: sira.fit

Comments

Popular posts from this blog

چه غذای رژیمی با کدو می توان درست کرد؟

طرفدران رژیم ارتشی سه روزه چه می گویند؟

فواید رژیم کم چربی چیست؟