آیا با رژیم پروتئین می توان وزن کم کرد؟

 

protein diet


رژیم پروتئین می تواند نقش مهمی در کاهش وزن داشته باشد. مطالعاتی که اخیرا در این باره صورت گرفته است نشان می دهد که مصرف پروتئین بدون چربی و کربوهیدرات کمتر، می تواند در پایین آوردن وزن بدن تاثیر داشته باشد.

در واقع پروتئین می تواند تولید هورمون های روده را افزایش دهد و فرد را از گرسنگی های پی در پی نجات دهد. علاوه بر آن با مصرف پروتئین کالری بیشتری سوزانده می شود. در نهایت پروتئین با افزایش متابولیسم بدن و کاهش احساس گرسنگی می تواند منجر به کاهش وزن قابل توجه ای شود.

پروتئین چیست؟

پروتئین یکی از انواع درشت مغذی ها است و آن را می توان در همه جای بدن از ماهیچه ها گرفته تا بافت ها، استخوان ها و حتی پوست و مو، پیدا کرد. پروتئین مسئول ساخت و ترمیم بافت های مختلف بدن است و نقش مهمی در تولید و عملکرد هورمون ها دارد. در واقع پروتئین چندین نقش حیاتی در بدن را عهده دارد. علاوه بر آن پروتئین به عنوان یک ناقل عمل می کند.

منابع پروتئین حیوانی

-         تخم مرغ

-         گوشت قرمز

-         گوشت مرغ

-         گوشت ماهی

-         لبنیات

منابع پروتئین گیاهی

-         حبوبات

-         مغز دانه ها

-         غلات سبوس دار

رژیم پروتئین حیوانی بهتر است یا گیاهی؟

اگر چه  پروتئین های حیوانی شناخته شده تر از پروتئین گیاهی هستند، اما پروتئین های گیاهی نیز بسیار مفیدند. همچنین بر خلاف تصور عموم پروتئین های گیاهی برای تامین نیازهای غذایی ما ناکافی نیستند. علاوه بر آن پروتئین های گیاهی حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری برای بدن هستند، اما نسبت آن با پروتئین حیوانی فرق می کند.

با این حال اگرچه در بین مردم منابع پروتئین حیوانی کامل تر شناخته شده است اما خطرات آن نیز بیشتر است. خطراتی مانند افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و کلسترول بالا که با مصرف گوشت چربی دار بی ارتباط نیستند.

آیا رژیم پروتئین باعث کاهش وزن می شود؟

بله، با کمک این رژیم می توان کاهش وزن قابل ملاحظه ای داشت، زیرا پروتئین باعث افزایش سیری می شود. بعد از خوردن هر شکلی از پروتئین، ذخیره سازی انرژی بیشتر می شود و این می تواند باعث کاهش احساس گرسنگی شود. همچنین با کمک این رژیم علاوه بر حفظ توده عضلانی می توانید شاهد کاهش وزن و چربی خود باشید.

چگونگی مصرف پروتئین

وعده های غذایی خود را با پروتئین شروع کنید و در هر وعده مقدار کمی پروتئین مصرف کنید.

-         پروتئین مصرفی خود را در طول روز تقسیم کنید تا علاوه بر هضم بهتر مشکلات گوارشی شما نیز برطرف شود.

-         در رژیم پروتئین از میان وعده های غنی از پروتئین استفاده کنید تا کمتر احساس گرسنگی داشته باشید.

-         با حذف کربوهیدرات و افزایش پروتئین تلاش کنید تا هم به هدف کاهش وزن برسید و هم برای مدت طولانی تری احساس سیری داشته باشید.

آیا رژیم غذایی با پروتئین بالا خطرناک است؟

اگر این رژیم تنها در کوتاه مدت اجرا شود هیچ عوارض ناخوشایندی به بار نمی آورد. اما در رژیم های طولانی مدتی که سبزیجات و میوه جات کنار گذاشته می شوند و کربوهیدرات ها در حد بسیار کمی مصرف می شوند، ممکن است افراد مواد مغذی یا فیبر را به اندازه کافی دریافت نکنند و این می تواند باعث مشکلاتی شود.

مشکلاتی از قبیل:

-         یبوست

-         بوی بد دهان

-         سردرد

-         افزایش کلسترول بد

-         ابتلا به بیماری های قلبی

-         ابتلا به بیماری های کلیوی

حرف آخر

هنگامی که از رژیم پروتئین استفاده می کنید بهتر است مصرف سایر مواد مغذی را در کنار آن فراموش نکنید. اگر از یک رژیم کوتاه مدت استفاده می کنید بعد از کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل رژیم خود را به کلی کنار نگذارید.

در صورتی که به یک رژیم پایدار فکر می کنید علاوه بر پروتئین از میوه جات و سبزیجات نیز استفاده کنید. همچنین برای رسیدن به یک کاهش وزن پایدار در هر وعده غذایی علاوه بر استفاده از گوشت نصف بشقاب خود را از سبزیجات پر کنید.

در هر حال ذکر این نکته ضروری است که تمام رژیم ها باید تحت نظر یک متخصص تغذیه با تجربه اجرا شود. زیرا اگر هر نوع بیماری زمینه های داشته باشید آنها به شما هشدار می دهند که از این رژیم صرف نظر کنید.

منبع: sira.fit

Comments

Popular posts from this blog

چه غذای رژیمی با کدو می توان درست کرد؟

طرفدران رژیم ارتشی سه روزه چه می گویند؟

فواید رژیم کم چربی چیست؟