چه مدت باید از رژیم سم زدایی بدن استفاده کنیم؟

 

Detox diet


رژیم سم زدایی بدن یک رژیم پرطرفدار در دنیا است که هر از گاهی برای سلامت بدن بهتر است استفاده شود. مدت زمان این رژیم می تواند تنها یک روز یا حتی یک ماه باشد.

برخی از مردم از این رژیم بعد از برگشت از مسافرت یا جشن ها و یا بعد از افراط در خوردن مواد غذایی، استفاده می کنند. طرفداران این رژیم معتقدند که با کمک سم زدایی بدن می توان شاهد کاهش وزن و بهبود سلامتی پوست، مو و ناخن شد.

 خصوصیات رژیم سم زدایی

به طور معمول در این رژیم مصرف آرد گندم و غذاهای حاوی نشاسته تا حدود زیادی محدود می شوند. همچنین بنا به تشخیص یک متخصص تغذیه با تجربه ممکن است برخی از محلول های سم زدایی که مجموعه ای از قرص ها، معجون ها و لوسیون ها هستند، تجویز شود.

علاوه بر آن در این رژیم مردم طیف محدودی از غذاها را مصرف می کنند و از نوشیدنی هایی مانند الکل و کافئین اجتناب می کنند. در واقع در این رژیم تنها خوردن مقدار کمی میوه جات و سبزیجات مجاز است.

مصرف میوه و سبزیجات

در رژیم سم زدایی مصرف میوه و سبزیجات حداقل پنج وعده در روز توصیه شده است. میوه ها حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند. همچنین اغلب میوه ها فیبرهای مواد غذایی را فراهم می کنند. در این رژیم نوشیدن آب میوه ها و اسموتی ها نیز مجاز هستند اما نباید بیشتر از ۱۵۰ میلی لیتر باشند.

حذف نان و لبنیات

یکی دیگر از خصوصیات این رژیم حذف محصولات لبنی و نان است تا بدن بتواند فرصت کافی برای سم زدایی پیدا کند.

روزه داری

افرادی که از رژیم سم زدایی استفاده می کنند در اغلب موارد چند روز اول رژیم را با روزه داری شروع می کنند. آنها معتقدند به این ترتیب زودتر می توانند شاهد کاهش وزن خود شوند.

در واقع کاهش وزن ممکن است اتفاق بیفتد اما این یک کاهش وزن پایدار نیست و ممکن است تنها به دلیل از دست دادن آب و گلیکوژن باشد. (رژیم روزه داری)

آیا همه افراد به رژیم سم زدایی احتیاج دارند؟

خیر، بدن ما اندام های مختلفی برای سم زدایی دارد. همچنین بدن انسان دارای یک سیستم پیشرفته ای است که دائما در حال دفع سموم از مواد زائد است. این مواد عبارتند از:

·       الکل

·       داروها

·       سلول های مرده

·       باکتری ها

·       سموم محصولات گوارشی

·       مواد شیمیایی ناشی از آلودگی ها

 پاکسازی مجدد بدن

اغلب مردم بعد از گذراندن یک دوره سخت رژیم سم زدایی رژیم خود را کنار می گذارند و دوباره عادت های بد غذایی خود را از سر می گیرند.

این می تواند به برگشت فوری وزن از دست رفته بینجامد و این به این معنی است که شما هیچ کاری انجام نداده اید. از این رو بهتر است هرگز سراغ پاکسازی مجدد نروید، در عوض برای تقویت و سلامت روده های خود کارهای خوبی انجام دهید.

تقویت روده

از میان میوه ها آلو و گلابی را انتخاب کنید این میوه ها به راه اندازی سیستم گوارشی کمک می کنند. همچنین این میوه ها می توانند بر باکتری های ساکن در روده تاثیر مثبتی داشته باشند. گلابی حاوی فیبر پربیوئیتیک است و خطر بیماری های روده ای را کاهش می دهد.

حبوبات

مصرف حبوبات پخته یا بو داده باعث تقویت روده شما می شود.

هیدراته بمانید

بدن ما از ۶۰ درصد آب تشکیل شده است بنابراین برای حفظ شادابی و سلامت بدن غذاهای آبرسان بخورید. بدن انسان باید به طور مداوم هیدراته شود تا بتواند به خوبی وظایف خود را انجام دهد.

علاوه بر آب نوشیدن چای، دمنوش ها،  سوپ ها و خورشت های آب دار می توانند بدن را در طول روز هیدراته نگه دارند. میوه ها و اسموتی های رژیمی نیز در این میان نقش خود را خیلی خوب اجرا می کنند.

در میان وعده های خود از میوه ها استفاده کنید تا علاوه بر آبرسانی به بدن از ویتامین ها و مواد معدنی میوه ها برخوردار شوید. (میان وعده رژیمی)

حذف خوراکی های فرآوری شده از رژیم غذایی

بعد از طی دوره رژیم سم زدایی بهتر است از خوراکی های فرآوری شده به طور کلی چشم پوشی کنید. مصرف مجدد این خوراکی ها باعث از بین رفتن تمام زحمات شما می شود. شیرینی ها به دلیل کمبود فیبر باعث یبوست و افزایش وزن می شوند. بنابراین بهتر است آنها را کنار بگذارید تا بتوانید کاهش وزن خود را پایدار نگه دارید.

منبع: sira.fit

Comments

Popular posts from this blog

چه غذای رژیمی با کدو می توان درست کرد؟

طرفدران رژیم ارتشی سه روزه چه می گویند؟

فواید رژیم کم چربی چیست؟