خصوصیات رژیم بارداری

 

pregnancy diet


رژیم بارداری باید یک رژیم متعادل غذایی باشد که مولفه های کلیدی در آن رعایت شده باشد. در این رژیم غذایی باید به افزایش وزن مناسب مادر و جنین توجه شود. همچنین تمرینات منظمی برای زنان باردار باید در نظر گرفته شود. علاوه بر آن در این رژیم مکمل های ویتامین و مواد معدنی باید به اندازه مناسب استفاده شود.

توصیه های غذایی در رژیم بارداری

به طور معمول در برنامه غذایی زنان باردار باید مصرف ۳۰۰ کالری اضافه تر از قبل از حاملگی گنجانده شود. این مقدار کالری اضافه باید از مواد مغذی تامین شود و مصرف شیرینی ها و چربی ها در این دوران باید به حداقل برسد.

خبر خوش اینکه اگر در حین حاملگی یک رژیم غذایی متعادل انتخاب شود ممکن است بتوان از برخی از علائم ناخوشایندی مانند تهوع و یبوست جلوگیری کرد. در هر حال موارد زیر باید رعایت شود.

هیدراته ماندن

زنان باردار به نوشیدن مایعات بیشتری در این دوران نیاز دارند. این مایعات علاوه بر آب می تواند از مواد دیگری مانند سوپ ها، آب میوه ها یا شیر، تامین شود. اما نوشیدن الکل در این دوران به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

خوراکی های مجاز در رژیم بارداری

به طور کلی رژیم غذایی در دوران حاملگی همان رژیم غذایی سالم و متعادل برای همه افراد است. در واقع یک برنامه غذایی سالم برنامه ای است که بتواند سلامت مادر و جنین را فراهم کند. مواد غذایی توصیه شده در این دوران عبارتند از:

·       سبزیجات

·       میوه جات

·       لبنیات

·       غلات کامل

·       پروتئین

مصرف بهینه مواد غذایی

در زیر دستورالعمل هایی برای مصرف بهینه مواد غذایی در حین حاملگی آمده است. با رعایت آنها این دوران را ایمن تر سپری کنید.

·       مواد خوراکی خام را قبل از برش دادن با آب بشویید.

·       از تخته گوشت و ظروف تمیز استفاده کنید.

·       گوشت گوساله یا گوسفند را نیم پز نخورید.

·       تمام مواد غذایی اضافه را به محض خنک شدن در یخچال قرار دهید.

·       شیر غیر پاستوریزه مصرف نکنید.

·       هات داگ را به طور کامل بخار پز کنید تا موقع مصرف خام نباشد.

·       غذاهای دریایی و تخم مرغ را خام نخورید.

·       ماهی دودی مصرف نکنید.

·       مصرف پنیرهای فرآوری شده را به حداقل برسانید.

بیشتر بخوانید: رژیم کتوژنیک در بارداری

مصرف مکمل ها در حین حاملگی

زنان بار دار علاوه بر ریز مغذی ها و درشت مغذی ها به ویتامین و مواد معدنی خاصی نیاز دارند. این مواد نه تنها بر رشد جنین تاثیر می گذارد بلکه باعث پیشگیری از برخی از بیماری ها مانند انقباضات عضلانی می شود.

فولیک اسید

مصرف فولیک اسید در زنانی که قصد بارداری دارند حتی یک ماه قبل از حاملگی توصیه می شود. فولیک اسید می تواند از نقص لوله عصبی در جنین جلوگیری کند.

منیزیم

منیزیم می تواند اسپاسم عضلانی ساق پا و گرفتگی شکم را در زنان باردار از بین ببرد. همچنین کمبود منیزیم می تواند خطر ابتلا به فشار خون شریانی را افزایش دهد.

آهن

مصرف آهن برای رشد صحیح سیستم عصبی مرکزی جنین حیاتی است. به طور معمول مصرف آهن در زنان باردار بعد از هفته هشتم بارداری شروع می شود، اما در مادران کم خون مصرف آهن باید قبل از بارداری شروع شود و تا زمان شیردهی ادامه پیدا کند.

کلسیم

با مصرف کلسیم کافی مادران می توانند از رشد استخوان جنین خود مطمئن شوند. اما در مادرانی که بیش از حد قهوه می نوشند و یا غذاهای شور می خورند تداوم این عمل ممکن است منجر به از دست دادن کلسیم شود.

ویتامین آفتاب

ویتامین دی به ویتامین آفتاب معروف است. زیرا در اثر قرار گرفتن پوست در زیر تابش آفتاب این ویتامین ساخته می شود. اما در مناطقی که هوا عمدتا ابری است تمام افراد به خصوص زنان باردار و شیرده این ویتامین را باید از طریق مکمل ها دریافت کنند.

ویتامین آ

این ویتامین برای سلامتی پوست، مو و ناخن بسیار مفید است. در رژیم بارداری با استفاده از برخی مواد غذایی مانند هویج و کدو تنبل که سرشار از ویتامین ( ویتامین A ) هستند می توان به حد کافی این ویتامین را دریافت کرد. کمبود « ویتامین آ » ممکن است باعث نقص سیستم قلبی عروقی و جمجمه جنین شود.

فلز روی

کمبود فلز روی می تواند به دلیل مصرف بیش از اندازه شیرینی در زنان باردار اتفاق بیفتد. همچنین کمبود روی مانع از رشد مناسب جنین می شود و ممکن است منجر به نقایص مادرزادی شود.

پروتئین

در حین حاملگی از پروتئین های حیوانی کم چرب یا پروتئین های گیاهی استفاده کنید. مصرف ناکافی یا بیش از اندازه پروتئین ممکن است برای مادر و جنین مضر باشد. همچنین از مرغ بدون پوست و چربی استفاده کنید تا بتوانید این دوران را بدون هیچ کمبود مواد غذایی یا مکمل ها سپری کنید.

منبع: sira.fit

Comments

Popular posts from this blog

چه غذای رژیمی با کدو می توان درست کرد؟

طرفدران رژیم ارتشی سه روزه چه می گویند؟

فواید رژیم کم چربی چیست؟