آیا رژیم دانمارکی یک رژیم کاهش وزن است؟

 

Danish diet


\رژیم دانمارکی یا رژیم غذایی کپنهاگ با هدف سرعت بخشیدن به فرآیند متابولیسم و کاهش وزن سریع به مردم معرفی شده است. در این رژیم که در حدود دو هفته طول می کشد شما می توانید ۱۰ کیلوگرم از وزن اضافه خود را از دست بدهید.

قوانین رژیم دانمارکی

اولین قانون این رژیم کاهش دادن ۶۰۰ کالری از کالری های دریافتی روزانه است که از ابتدا تا پایان رژیم باید اجرا شود. همچنین در این رژیم غذاهای پر پروتئین و کم چرب باید مصرف شود.

یکی دیگر از قوانین این رژیم، انصراف از خوردن هر نوع ماده غذایی بعد از ساعت ۶ بعدازظهر است. بعلاوه در رژیم کپنهاگ میان وعده وجود ندارد و شما مجاز هستید که سه وعده اصلی غذایی بخورید و اگر در بین دو وعده گرسنه شدید پیشنهاد می شود دو لیوان آب بنوشید.

آب می تواند حجم زیادی از معده را اشغال کند و هوس خوردن هر نوع خوراکی را از بین ببرد.

غذاهای پر پروتئین

در رژیم دانمارکی توصیه می شود از گوشت گوساله و یا بره بدون چربی استفاده شود. همچنین اگر می خواهید گوشت مرغ یا بوقلمون مصرف کنید بهتر است بدون پوست و چربی باشد. علاوه بر آن تخم مرغ هم یکی از منابع خوب پروتئین است که برای حفظ توده عضلانی لازم است.

سبزیجات

مصرف سبزیجات در هر رژیم غذایی به خصوص رژیم دانمارکی ضروری است. سبزیجات نرم و سفتی که در این رژیم توصیه می شوند کربوهیدرات ناچیزی دارند.

آنها عبارتند از:

·       کرفس

·       گوجه فرنگی

·       هویج

·       کاهو

·       اسفناج

کافئین

قهوه حاوی کافئین است و باعث افزایش متابولیسم می شود. این می تواند فرآیند چربی سوزی را در بدن افزایش دهد. همچنین چای سیاه و چای سبز نیز علاوه بر کافئین آنتی اکسیدان هایی به نام کاتچین دارند که باعث کالری سوزی می شوند.

در رژیم دانمارکی چه بخوریم و چه بنوشیم؟

در این رژیم باید از خوردن هر نوع شیرینی اجتناب کنید، زیرا گلوکز آنها وارد خون شده و تبدیل به چربی می شود که این می تواند باعث افزایش وزن شود. آدامس نعنایی نیز یکی از چیزهایی است که در این رژیم ممنوع اعلام شده است، زیرا جویدن آدامس نعنایی می تواند وسوسه خوردن شیرینی را افزایش دهد.

یکی دیگر از نوشیدنی های غیر مجاز در این رژیم الکل است. زیرا الکل در کبد به گلوکز تبدیل می شود و گلوکز نیز به نوبه خود به چربی تبدیل شده و در بدن ذخیره می شود.

برنامه غذایی رژیم دانمارکی

اگرچه برنامه غذایی شما در طول این دوهفته رژیم هر روز باید متفاوت باشد اما در زیر به عنوان نمونه به یکی از این روزها اشاره شده است.

صبحانه

چای یا قهوه بدون افزودنی

ناهار

یک ژامبون کوچک با یک کاسه کوچک ماست کم چرب

شام

۲۰۰ گرم گوشت بره کبابی با سالاد و آبلیمو

عدم تعادل تغذیه ای یعنی چه؟

این به معنی کمبود مواد معدنی و ویتامین ها است که در رژیم هایی که از تمام مواد غذایی در حد لازم استفاده نمی کنند، دیده می شود. همچنین یکی دیگر از عوارضی که در این رژیم دیده شده است، گلیکوژن پایین است که منجر به مشکلاتی از قبیل موارد زیر می شود.

آنها عبارتند از:

·       تحریک پذیری

·       سرگیجه

·       یبوست (درمان یبوست در خانه)

·       خستگی

·       بوی بد دهان

·       حالت تهوع

آیا رژیم دانمارکی یک رژیم مد روز است؟

بله، این یک رژیم مد روز است و برنامه غذایی آن بلند مدت نیست، به همین دلیل تاثیر زیادی بر متابولیسم ندارد. همچنین در این رژیم وزن از دست رفته ممکن است تنها به دلیل از دست رفتن آب بدن و توده عضلانی باشد نه توده چربی.

اگر می خواهید به کاهش وزن پایدار برسید بهتر است با یک متخصص تغذیه با تجربه مشورت کنید تا به طور اختصاصی به شما یک برنامه غذایی متعادل پیشنهاد کند. آنها این برنامه را با توجه به سن، جنسیت، اندازه بدن، فعالیت بدنی و ترجیحات شخصی شما طراحی می کنند.

معایب رژیم دانمارکی

رژیم کپنهاگ یک رژیم غذایی کوتاه مدت و سخت است. در این رژیم فرد ممکن است وزن قابل توجهی از دست بدهد اما به محض پایان رژیم وزن از دست رفته خیلی سریع برمی گردد.

بنابراین ممکن است این روند منجر به عدم تعادل تغذیه ای و از دست دادن مقدار قابل توجهی عضلات شود.

منبع: sira.fit

Comments

Popular posts from this blog

چه غذای رژیمی با کدو می توان درست کرد؟

طرفدران رژیم ارتشی سه روزه چه می گویند؟

فواید رژیم کم چربی چیست؟