در رژیم اتکینز خوردن چه غذاهایی مجاز است؟

 

atkins diet


رژیم اتکینز یک رژیم کم کربوهیدرات است که در آن خوردن انواع پروتئین ها به جای کربوهیدرات ها، مجاز شمرده شده اند. کاربران این رژیم می توانند در مدت کوتاهی شاهد کاهش وزن قابل توجه خود باشند.

دکتر رابرت سی اتکینز در دهه ۱۹۷۰این رژیم را ابداع و به مردم معرفی کرد. این رژیم در سال ۲۰۰۳ یک رژیم مد روز شد و کتاب آن جزو پر فروش ترین کتاب های سال شناخته شد.

رژیم اتکینز چگونه عمل می کند؟

این یکی از معروف ترین رژیم های غذایی کم کربوهیدرات است که تاثیر زیادی در کاهش وزن دارد. افرادی که علاقه زیادی به خوردن شیرینی، نان سفید، ماکارونی و سیب زمینی ندارند می توانند با کمک این رژیم به وزن دلخواه خود برسند.

کسانی که از این رژیم استفاده می کنند غذاهای معمولی خود را کنار می گذارند و در هر مرحله، مطابق دستورالعمل برخی گروه های غذایی را اضافه می کنند. این روند همچنان ادامه پیدا می کند تا فرد به وزن دلخواه خود برسد.

در رژیم اتکینز چه می توانم بخورم؟

در این رژیم بیشتر روی پروتئین ها و چربی ها تمرکز شده است. خوراکی های مجاز برای خوردن عبارتند از:

·       گوشت قرمز گوساله یا بره

·       گوشت سفید مرغ و ماهی

·       تخم مرغ

·       کره گیاهی یا حیوانی

·       غذاهای دریایی

·       روغن ها

·       پنیر

چه نخورم؟

به طور کلی خوردن کربوهیدرات ها، نشاسته ها و قند ها در این رژیم باید محدود شوند. آنها عبارتند از:

·       سیب زمینی

·       بیسکویت ها

·       شیرینی ها

·       پاستاها

·       نان ها

·       آب نبات ها

·       نوشابه هایی که با شکر شیرین می شوند.

رژیم اتکینز چند مرحله دارد؟

این رژیم چهار مرحله یا چهار فاز دارد.

فاز یک

در این مرحله، بدن از سوزاندن کربوهیدرات خارج می شود و به چربی سوزی روی می آورد که به آن کتوز گفته می شود. کسانی که از این رژیم استفاده می کنند در این مرحله می توانند شاهد از دست دادن وزن قابل توجه ای شوند.

در فاز یک بیشتر پروتئین خورده می شود و مصرف کربوهیدرات که به شکل سبزیجات است تنها به ۲۰ گرم در روز می رسد.

فاز دو

در این مرحله، خوردن غذاهای رژیمی و کاهش وزن همچنان ادامه دارد. اغلب کاربران در این فاز می توانند به وزن ایده آل خود نزدیک شوند.

فاز سوم

حالا شما یاد گرفته اید که چگونه وزن خود را کم کنید بنابراین اگر هنوز به وزن هدف نرسیده اید کاهش وزن را ادامه دهید.

فاز چهارم

این مرحله، تثبیت وزن است و باید تا پایان عمر ادامه داشته باشد. اگر دوست ندارید به وزن قبلی خود برگردید این مرحله را جدی بگیرد. در این فاز شما با محدودیت هایی در مصرف کره یا چربی مواجه می شوید، اما در خوردن سایر پروتئین ها دستورالعمل دیگری دریافت نخواهید کرد.

رژیم اتکینز چه محدودیت هایی دارد؟

در این رژیم از شما می خواهند که تغییرات بزرگی در نحوه غذا خوردن خود ایجاد کنید. این تغییرات ممکن است برای کسانی که عادت به خوردن شیرینی، چیپس و غذاهای نشاسته ای دارند دشوار باشد، اما اگر اراده کنید می توانید این عادت های غلط را کنار بگذارید.

همچنین برای شروع می توانید خوردن شیرینی را محدود کنید. علاوه بر آن باید مصرف نان سفید را کنار بگذارید و از میان کربوهیدرات ها تنها سبزیجات را مصرف کنید.

محدودیت هایی که در خرید باید اعمال شود کدامند؟

برای داشتن یک برنامه غذایی کامل بهتر است لیست خرید هفتگی تهیه کنید. در این لیست غذاهای قندی و کربوهیدرات ها باید به مقدار حداقل باشند. همچنین نوشابه های گاز دار و شیرین و آبمیوه های صنعتی نباید در لیست خرید شما باشند.

آیا رژیم اتکینز برای بیماران خاص خوب است؟

مطالعاتی که اخیرا در این باره صورت گرفته است نشان می دهد افرادی که از روغن ها، چربی ها و پروتئینهای گیاهی استفاده کرده اند نسبت به افرادی که از چربی و پروتئین حیوانی مصرف می کرده اند، موفق تر بوده اند.

این به این دلیل است که روغن های گیاهی مانند روغن زیتون، پروتئین سویا و عدس سالم تر هستند و برای قلب مفیدترند. همچنین کسانی که علاوه بر رعایت دستورالعمل های رژیمی از یک ورزش منظم استفاده می کرده اند نتایج بهتری دریافت کرده اند. با این حال بیماران خاص قبل از انتخاب هر رژیمی باید با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنند.

منبع: sira.fit

Comments

Popular posts from this blog

طرفدران رژیم ارتشی سه روزه چه می گویند؟

چه غذای رژیمی با کدو می توان درست کرد؟

فواید رژیم کم چربی چیست؟